Martyr’s Square Beirut

Le Design urbain fractal
L’histoire de Beyrouth et son patrimoine culturel est parmi les plus riches au monde et ces éléments jouent un rôle essentiel dans la réhabilitation du Martyr’s Square afin d’honorer les trésors de la ville en créant un symbole international.

Étant donné que le tabula rasa n’existe pas, la « ligne verte » politique devient une place qui célèbre la diversité culturelle de Beyrouth en montrant son histoire. En commençant avec l’idée que l’histoire s’est déployée par couche à travers les années, nous procédons avec une excavation organisée comme les archéologues, en créant une grille cubique autour du paramètre. Creusant à travers des couches, nous extrayions une série d’échantillons historiques.

Ces fragments servent comme des vitrines pour des structures et de brise soleil pour l’espace. Les espaces restants négatifs de l’excavation permettent à la lumière naturelle à pénétrer l’espace sous-terrain du stationnement. Par conséquent, une interface entre le sous-terrain et le sol est établit. Étant à la fois traditionnel et contemporain, le square donne aux visiteurs une expérience complète de la ville, du pays et de l’histoire.

Date: 2004.09
Équipe: Maxime Moreau, Darrel Ronald
Collaborateurs: Marie-ève Marchand, Jean-Philippe Beauchamp, Amani Rizk
Statut: Concours
Client: Solidère S.A.L., Lebanon
Site: Beyrouth (LB)
Catégorie: Urban, Espace public

Fractal Urban Design
Beirut’s history and cultural heritage are undoubtedly among the world’s richest resources, and plays an essential role in the rehabilitation of Martyr’s Square in order to honour the city’s treasures while creating a new international landmark.

Since a tabula rasa attitude towards cultural heritage was out of the question, what used to be the city’s “green line” becomes a place that celebrates the cultural diversity of Beirut by revealing its historical past. Starting with the idea that the region’s historic periods have layered themselves over time, we conduct a strategy of organized excavation, the same way an archeologist would, by creating a cubic grid on the Square’s perimeters. Digging through the Square’s layers, we extract a series of historical samples.

These fragments can serve as display units for vestiges, as well as structures to cast shadows on the site. Negative space left over from their extraction allows natural light and pedestrians to penetrate the parking space below, thus creating an interface between the aboveground and underground. Being both traditional and contemporary, the new square gives visitors a full experience of the country’s cultural and historical greatness.

Date: 2004.09
Team: Maxime Moreau, Darrel Ronald
Collaborators: Marie-ève Marchand, Jean-Philippe Beauchamp, Amani Rizk
Status: Competition
Client: Solidère S.A.L., Lebanon
Site: Beirut (LB)
Category: Urban, Public Space

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The office follows a rigorous thought process that simultaneously questions the representation of buildings, the shape of cites, and the conceptual models and processes through the application of new computational technologies.

La firme souscrit à une pensée moderne qui s’interroge sur la représentation des bâtiments, la forme urbaine et les modes de conceptions de projet par l’application des technologies informatiques.

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From a conventional point of view, the city is defined as a body based on history, worked by the legends and the traditions which it transports.

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